Sunday, January 25, 2009

Parte 5, Le linguage e le linguistica


(Languages of this post: Interlingua, Spanish, English)

Le conceptos de "competentia" e "execution" esseva introducite al linguistica per Noam Chomsky in 1965 (mille nove centos sexanta e cinque) in su "Aspects of the Theory of Syntax" (Aspectos del theoria del syntaxe), traducite al espaniol in 1970 (mille octo centos e septanta).

In iste libro Chomsky recognosce que omnes qui parla un lingua cognosce illa lingua: Illes cognosce su sonos e su signos e su proprietates combinatori. E, naturalmente, illes pote producer e comprender ulle proposition de ille lingua. Ma lor cognocimentos non es consciente. Nulle parlator es capace de identificar omne le elementos significative de su lingua sin esser un linguista experte.

Nonobstante, le simple facto de poter parlar le lingua implica que ille lo cognosce. Chomsky da le nomine de "competentia" a iste cognoscimento inconsciente e intuitive.

Le competentia permitte que un parlator produce e comprende un numero infinite de propositiones in su lingua. In nostre vitas nos sempre incontra diariemente propositiones que nos nunquam ha audite antea, ma nonobstante nos sempre los interpreta correctemente.

Desde un perspectivo theoric, le parlator anque pote producer propositiones de un longor infinite. Naturalmente, nemo lo face proque--inter altere rationes--su memoria non le permitterea memorar, post un grande numero de parolas, le structura total de su propositiones. Le situation se meliorarea si on scribeva le proposition, ma eventualmente on oblidarea su intento.

Qual es le natura del competentia linguistic? Illo consiste de saper:

(1) Cuales es le parolas del lingua. Un parlator de un lingua cognosce le vocabulario, o lexico, de su lingua;

(2) Como se combina le parolas pro formar propositiones. Ille cognosce le syntaxe de su lingua;

(3) Que significa le parolas e propositiones? Ille cognosce le semantica de su lingua; e

(4) Como se pronuncia le parolas e le propositiones. Ille cognosce le phonologia de su lingua.

Assi, il ha un differentia inter lo que le parlator sape e lo que ille face. Su cognoscimento linguistic permitte que ille produce e comprende un quantitate de linguage multo plus grande de lo que ille vermente comprende e produce, proque le memoria e altere factores psychologic--e anque physic, como, pro exemplo, le ruitos--ha lor proprie influentia sur su production linguistic, que facilemente pote esser influentiate per factores externe al competentia.

In conclusion, in le uso de un lingua, le parlator pote facer "errores" quando ille produce o audi un proposition. Ille pote facer un error de pronunciation, de lexico, etc., alique assatis commun sub conditiones de fatiga physic o mental. Nonobstante, le parlator anque sape recognoscer su errores--un altere prova de su competentia.

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Competencia y ejecución

Las nociones de "competencia" y "ejecucion" fueron introducidas en la lingüística por Noam Chomsky ] en 1965 (mil novecientos sesenta y cinco) en su "Aspects of the Theory of Syntax" (Aspectos de la teoría del sintaxis), traducido al español en 1970 (mil ochocientos setenta).

En este libro Chomsky reconoce que todos que hablen una lengua conocen esa lengua: Conocen su sonidos y sus signos, sus propiedades combinatorias e, por supuesto, pueden producir y entender qualquier oración de esa lengua. Pero sus conocimientos no son conscientes. Ningún hablante es capaz de identificar todos los elementos significos de su lengua a menos que sea un lingüista experto.

Sin embargo, el simple hecho de que hable la lengua implica que la conoce. Se llama "competencia" a este conocimiento inconsciente e intuitivo.

La competencia le permite al hablante producer y entender un número infinito de oraciones en su lengua. En nuestras vidas siempre enfrentamos a diario con oraciones nunca oídas antes y, sin embargo, las interpretamos correctamente.

Desde el punto de vista teórico, el hablante puede también producir oraciones de una longitud infinita. Claro está, nadie lo hace, porque --entre otras razones-- su memoria no le permitiría recordar, después de un elevado número de palabras, la estructura total de sus oraciones. La situación mejoraría si escribiera la oración, pero olvidaría, a la larga, su intento.

¿En qué consiste la competencia lingüística? Consiste en saber:

(1) Cuáles son las palabras de la lingua. Un hablante de una lengua conoce el vocabulario, o léxico, de su lengua;

(2) Cómo se combinan las palabras para formar las oraciones. Conoce la sintaxis de su lengua;

(3) Qué significan las palabras y oraciones. Conoce la semántica de su lengua; e

(4) Cómo se pronuncian las palabras y las oraciones. Conoce la fonología de su lengua.

Así que existe una diferencia entre lo que el hablante sabe y lo que el hablante hace. Su conocimiento lingüístico le permite producir y entender mucho más de lo que realmente entiende y produce, porque la memoria y otros factores psicológicos --e inclusive físicos, como p. ej. los ruidos-- coartan su actuación lingüística. En otras palabras, todo hablante tiene una competencia que se realiza como una ejecución lingüística, condicionada fácilmente por factores ajenos a la competencia.

En conclusión, en el uso de una lengua, el hablante puede cometer "errores" tanto al producir una oración como al oírla. Puede cometer un error de pronunciación, de léxico, etc., cosa bastante común bajo condiciones de fatiga física o mental. Sin embargo, el hablante sabe también reconocer sus errores, lo que es prueba adicional de su competencia.

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Competence and Performance

The concepts of "competence" and "perfomrance" were introduced into linguistics by Noam Chomsky in 19065 (nineteen sixty-five) in his "Aspects of the Theory of Syntax,” translated into Spanish in 1970 (nineteen seventy).

In this book Chomsky reocognizes that everyone who speaks a language knows that language: He knows its sounds and its signs, its combinatorial properties and, naturally, he can produce and understand any sentence of that language. But his knowledge is not conscious. No speaker is able to identify all the significant elements of his language unless he is an expert linguist.

Nevertheless, the simple fact of speaking the language implies that he knows it. "Competence" is the name given to this unconscious and intuitive knowlege.

Competence allows a speaker to produce and understand an infinite number of sentences in his language. In our lives we always confront on a daily basis sentences we have never heard before, but we nonetheless manage to interpret them correctly.

From a theoretical point of view, speakers can also produce sentences that are infinitely long. Of course, people don't do this because--among other reasons--their memories don't allow them to remember, after a large number of words, the total structure of their sentences. If they write them, things improve, but in the long run they lose track of the thread of their thoughts.

What is the nature of linguistic competence? It consists of knowing

(1) what the words of a language are (a speaker of a language knows the vocabulary, or lexicon, of his language);

(2) how words are combined to form sentences (he knows the syntax of his language);

(3) what the words and sentences mean (he knows the semantics of the language); and

(4) how the words and sentences are pronounced (he knows the phonology of his language).

There is thus a difference between what a speaker knows and what he does. His linguistic knowledge lets him produce and understand a lot more than what he really hears and produces because memory and other psychological, and even physical, factors have their own influence on the way he uses the language--which is easily conditioned by factors that have nothing to do with competence.

In conclusion, while using his language, a speaker can make "mistakes" in coming up with sentences as well as hearing them. He can make mistakes in pronunciation or in word use, etc.--something that is rather common under conditions of physical or mental fatigue. Nonetheless, the speaker is able to recognize his mistakes--further proof of his competence.

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