Wednesday, February 18, 2009

Quarte Serie, Parte 4, Notas sur le historia de Roma e Italia


(Languages of this post: Interlingua, Italian)


Version in interlingua del texto supplementari de Parte 3:

Galileo Galilei nasceva a Pisa in 1564 de un nobile, ma non ric, familia florentin. Su patre, Vincenzo, famoso musico e compositor, voleva que su filio deveniva medico, ma le interesses del juvene Galileo esseva orientate principalmente verso le algebra, le mathematica, e le astronomia.

A causa de isto, ille dedicava su vita al studio del natura per le methodo experimental, in altere parolas per le observation directe del phenomenos natural de quales ille deduceva le leges physic. Assi, un die, durante que ille esseva in le Domo de Pisa, observante le oscillationes de un lampa pendente in le mansarda, ille discoperiva le leges del pendulo.

(1) Presentation de un nove texto in interlingua:

In 1592 Galileo cambiava de domicilio a Padova pro inseniar le mathematica, e ille remaneva illac pro dece octo annos. Illes esseva le annos le plus profitabile de su vita, durante le quales ille esseva in continue contacto con le major scientistas europee, inter le quales esseva Kepler, Gassendi, e Welser.

De plus, in un calide vespere de estate, ille mitteva duo lentes al extremitate de un tubo e observava le celo. A un certe puncto ille comprendeva que le cuploas del Basilica de San Antonio esseva tan vicin que ille poteva veder clarmente le briccas e le parve companiles.

Tunc, multo felice, ille convocava omne le personas qui esseva in casa e monstrava a illes como le objectos distante appareva grande trans le instrumento que ille habeva rediscoperite e perfectionate: le telescopio.

Gratias al telescopio Galileo discoperiva que le superficie del luna esseva formate de montes e valles, que le Via Lactea esseva componite de parve stellas, que Jupiter habeva quatro satellites, e que Venere habeva le mesme phases del luna.

De iste observationes Galileo deduceva que le Terra e le alteri planetas esseva formate del mesme materia, que le sol illuminava le altre planetas, e que le planetas rotava circum le sol.

De iste momento con le telescopio sempre punctate verso le stellas ille faceva diverse discopertas: le montanias del luna, le maculas solar, le anellos de Saturno, e le phases de Venere. Assi ille diveniva famoso in omne le statos italian e europee.

(2) Version del texto in italiano:

Nel 1592 Galileo si trasferì a Padova per insegnare matematica e vi remase per diciotto anni. Erano quelli gli anni più proficui della sua vita, durante i quale era in continuo contatto con i maggiori scienziati europei tra i quali c’erano Keplero, Gasssendi e Welser.

Inoltre, in una calda sera d’estate, mese due lenti alle estremità di un tubo ed osservò il cielo. Ad un certo punto si accorse que le cupole della Basilica de Sant’Antonio erano così vicine que potè vederne chiaramente i mattoni e i piccoli campanili.

Allora, multo felice, chiamò tutte le persone che erano in casa e mostrò loro come gli oggetti lontani apparvero grandi attraverso lo strumento da lui riscoperto e perfezionato: il cannocchiale.

Grazie al cannocchiale Galileo discoperì che la superficie della luna era formata da monti e valli, che la Via Lattea era composta da piccole stelle, che Giove aveva quattro satelliti e che Venere aveva le stesse fasi della luna.

Da queste osservazioni Galileo dedusse che la Terra e gli altri pianeti erano formati della stessa materia, che il sole illuminava gli altri pianeti, e che i pianeti rotavano attorno al Sole.

Da questo momento con il cannocchiale sempre puntato verso le stelle fece varie scoperte: le montagne della luna, le macchie solari, gli anelli di Saturno e le fasi di Venere. Divenne, così, famoso in tutti gli state italiani ed europei.

(3) Texto supplementari in italiano:

Seguendo le teorie dello scienziato polacco Niccolò Copernico, Galileo dimostrò con le prove raccolte in anni di studi e di osservazione che il sole era al centro del sistema solare e non la terra, come era scritto nella Sacra Scrittura. Per queste affermazioni era sospettato d'eresia dall'Inquisizione, che sosteneva l'infallibilità della Bibbia scritta sotto l'ispirazione divina.

(4) Si vos ha besonio de adjuta extra con le texto supplementari, vos lo trovara in le prime parte del proxime capitulo.

No comments: