Friday, February 13, 2009

Septime Serie, Parte 1, Notas sur le historia de Roma e Italia


(Languages of this post: Interlingua, Italian)


Iste serie de documentos dara a vos un pauco de practica in le lectura o le traduction inter interlingua e italiano per le comparation de textos in iste duo linguas.

Con le adjuta de libros de grammatica, on pote usar simile series de presentationes, naturalmente, pro studiar le altere linguas fonte de Interlingua o altere linguas assatis simile, como, pro exemplo, le espaniol e le portugese, le italiano e le catalan, le germano e le hollandese, o le danese e le svedese. Cata capitulo habera quatro partes:

(1) Presentation del texto in interlingua,

(2) Presentation del texto in italiano,

(3) Presentation de un texto supplementari in italiano,

(4) Confirmation del texto supplementari in interlingua.

Le confirmation del textos supplementari essera in le prime parte del capitulos subsequente. Nota que iste sequentia de textos es bidirectional, e si vostre lingua native es le italiano, vos pote studiar ambe versiones de iste textos pro apprender interlingua.

In "Panorama", maio-junio 2007, Thomas Breinstrup diceva que como parlator de danese, un parve lingua germanic, ille ha trovate interlingua multo utile proque su patronos lexicogrammatic le adjuva quando ille essaya a exprimer se in anglese, francese, e espaniol. E si vos studia le textos de iste documentos, le patronos commun de expression inter iste linguas se revelara a vos multo facilemente.

Io vos invita a usar vostre talentos inductive pro imitar lo que Champolion faceva con le petra Rosetta. Ma le serie de petras Rosetta que io ha preparate es plus facile que le petra que Champolion usava pro decifrar le scriptura del egyptianos ancian. Mi proprie "petras" ha essite designate specialmente pro facilitar le processo de comparar e apprender inductivemente interlingua e su linguas fonte. (Harleigh Kyson Jr.)

...............

(1) Presentation de un texto in interlingua:

Le fin del governamentos del centro esseva determinate per le fin del alliantia inter le Partito Communiste e le Partito Socialiste e per le demandas pro major justitia social per le classes popular. In iste periodo le associationes del obreros, le syndicatos, acquireva multo poter e protegeva le interesses del classes laboral.

Le Democratia Christian se alliava con le Socialistas, le Democratas Social, e le Republicanos pro formar governamentos del centro sinistra. Iste governamentos essayava a realisar un politica de programmation economic e de reformas social.

In 1962 le governamento de Fanfani nationalisava le energia electric con le formation de un sol entitate appelate Enel.

In 1963 deveniva obligatori le instruction scholar pro juvenes inter dece e un usque dece e quatro annos.

In 1970 nasceva le lege del laboratores, que appoiava le derectos del obreros in le fabricas. In le mesme anno veniva le decentralisation administrative, que favoriva un contacto plus grande inter le poter politico-administrative e le population concernente problemas del sanitate, del assistenza social, del urbanismo, del labor, del formation professional, e del cultura.

Le governamentos centro-sinistre favoriva un systema de securitate social, de assistentia de sanitate gratuite, e de servicios social pro omne le citatanos, ma le situation verso le fin del annos sexanta esseva ancora difficile.

Le grande citates del Nord, troppo plen de gente, non poteva confrontar le exigentias del nove immigrantes. Le reformas non activate generava un manco de confidentia in le governamento e le partitos.

(2) Version del texto in italiano:

La fine dei governi di centro fu determinata dalla fine dall'alleanza tra il Partito comunista e il Partito socialista e dalle richieste di maggiore giustizia sociale da parte delle classi popolari. In questo periodo le associazioni dei lavoratori, i sindicati, acquistarono molto potere e tutelarono gli interessi delle classi lavoratrici.

La Democrazia cristiana si alleò con i socialisti, i socialdemocratici ed i repubblicani per formare governi di centro-sinistra. Questi governi cercarono di realizzare una politica di programmazione economica e di riforme sociali.

Nel 1962 il governo Fanfani attuò la nazionalizzazione dell'energia elettrica con la formazione di un unico ente chiamato Enel.

Nel 1963 fu instuita la scuola unica obbligatoria per i ragazzi dagli undici ai quattordici anni.

Nel 1970 nacque lo statuo dei lavoratori, que sancirono i diritti dei lavoratori nelle fabbriche. Dello stesso anno fu il decentramento amministrativo, che favorì un maggior contatto fra il potere politico-amministrativo e la popolazione sui problemi della sanità, dell'assistenza sociale, dell urbanistica, del lavoro, della formazione professionale e della cultura.

I governi di centro-sinistra favorirono un sistema di previdenza, da assistenza sanitaria gratuita e di servizi sociale, diffuso tra tutti i cittadini, ma la situazione verso la fine degli anni '60 era ancora difficile.

Le grandi città del Nord, sovrafollate, non poterono far fronte alle esigenze dei nuovi immigranti. Le riforme non attuate generarono un senso di sfiducia verso il governo ed i partiti.

(3) Texto supplementari in italiano:

La fine degli anni 1960 fu caratterizzata da scontri sociali con protagonisti como gli studenti e la classe operaia. Nel '68 l'azione di giovani studenti, animati supratutto dall'ideologia marxista-leninista, ma anche cristiana, fu rivolta contro il sistema capitalistico e la cultura borghese in generale.

Il movimento studentesco se legò alle masse lavoratrici--sopratutto all'operaio massa, cioè al lavoratore scarsamente qualificato, spesso immigrato, che ancora non fu riuscito ad inserirsi nel tessuto sociale del luogo che lo ospitava e che sperimentava l'insufficienza dei servizi sociali.

Si ebbe così "l'autunno caldo", un periodo di lotta operaia che usò scioperi ed occupazione delle fabbriche come armi contro i "padroni". L'italia visse dal '68 in poi un periodo di tensioni che portò ad un rifiuto degli ordinamenti sociali e politici esistenti.

Si diffusero le idee di egualitarismo (la schola doveva essere uguale per tutti, e ogni individuo aveva diritto allo studio e ad un salario adeguato al suo lavoro), di antiautoritarismo (le decisione dovevano essere prese da tutti, studenti e operai).

A dare una svolta positiva alle richieste dei lavoratori entrarono nel conflitto tra operai ed inprenditori i sindicati, che attraverso una serie di contratti nazionali assicuravano il miglioramento dei salari.

(4) Si vos ha besonio de adjuta extra con le texto supplementari, vos lo trovara in le prime parte del proxime capitulo.

No comments: