Monday, February 16, 2009

Quinte Serie, Parte 5, Notas sur le historia de Roma e Italia


(Languages of this post: Interlingua, Italian)


Version in interlingua del texto supplementari de Parte 4:

Un problema commun al duo partes de Itala esseva le analphabetismo, que attingeva, ben que in proportiones diverse, dece e sex milliones de personas. In le regiones del nord le analphabetos esseva circa 40 per cento del inhabitantes; in le sud e in le insulas illes superava 80 per cento, del quales le feminas esseva quasi le totalitate.

In iste territorios minus que 25 per cento del pueros del etate scholar frequentava le scholas elementar. Le alteres debeva laborar de dece a dece cinque horas diarie.

On debe anque considerar le differentias linguistic. Le lingua italian es parlate per pauc personas pertinente al classe cultivate o al bureaucratia. Pro plus que 90 per cento del population le italiano es un lingua que deve esser apprendite al schola proque in le familia se parla solmente le dialectos local. Libros, jornales, e leges es scribite in italiano, in un lingua vermente discognoscite al grande parte del population.

(1) Presentation de un nove texto in interlingua:

Ultra le leges, il habeva un besonio de unificar le systemas monetari e illos de mensura. On debeva construer nove scholas, hospitales, aqueductos, stratas, e ferrovias, e on anque debeva pagar le debitos de guerra.

Pro obtener le moneta necesse pro confrontar omne iste problemas, le sol possibilitate esseva augmentar le impostos. Assi il habeva impostos sur merce de consumo como farina, sal, carbon, e flammiferos, che omnes, ricos e povres, debeva pagar.

Le augmento del precios impejorava le jam miserabile conditiones del fermeros e del laboratores urban. In ultra le servicio militar obligatori portava via laboratores de familias que jam esseva povre.

Omne iste motivos favoriva le diffusion del brigantage. Bandas de brigantes comenciava a correr trans le regiones del centro e del sud seminante pavor e robante omne lo que illes trovava. Le governamento reageva violentemente inviante le armea contra illes. Plus que 5000 personas esseva occidite in combattos o executate; plus que 8000 esseva arrestate. Le brigantage diminueva, ma le conditiones del Italia del sud non meliorava.

(2) Version del texto in italiano:

Oltre alle leggi, bisognava unificare i sistemi monetari e quelli di misura. Bisognava costruire nuove scuole, ospedali, acquedotti, strade, ferrovie e pagare i debiti di guerra.

Per avere il denaro necessario per far fronte a tutti questi problemi non c'era altro sistema che quello di aumentare le tasse. Così erano tassate le merci di consumo come farina, sale, carbone e fiammiferi, che tutti, ricchi e poveri, dovevano pagare.

L'aumento dei prezzi peggiorava le già misere condizioni dei contadini e dei lavoratori urbani. Inoltre il servizio militare obbligatorio toglieva manodopera alle famiglie già povere.

Tutti questi motivi favorivano la diffusione del brigantaggio. Bande di briganti incominciavano a percorrere le regioni del centro e del sud seminando paura e impadronendosi di tutto quello que trovavano. Il governo reagiva violentemente mandando contro di loro l'esercito. Più di 5000 persone sono uccise in combattimenti o a fucilate; più di 8000 erano arrestate. Il brigantaggio diminuiva, ma le condizioni del Mezzogiorno non miglioravano.

(3) Texto supplementari in italiano:

Verso la fine del XIX secolo, la rottura dei rapporti commerciali con la Francia, paese del quale era importata la maggior parte delle merci lavorate, e l'istituzione dei dazi protettivi, che aumentarono il costo dei prodotti stranieri, spinsero l'Italia a sviluppare la propria industria nazionale.

Inoltre l'Italia, pur essendo povera di ferro, riuscì a creare notevoli industrie metallurgiche e meccaniche. A Torino nel 1899 nacque la Fiat (Fabbrica Italiana Automobile Torino), mentre cantieri navali sorsero a Genova, La Spezia, Castellammare di Stabia, Taranto e Venezia.

In Lombardia, in Piemonte e in Campania si sviluppò l'industria del cotone e della seta che vennero esportati anche in Oriente e nell'America latina.

Con le industrie alimentari sorsero a Ferrara l'industria zuccheriera che potè produrre fino a 300 mila tonnellate all'anno, evitando, così, l'importazione dall'estero.

In le industrie chimiche un grande ruolo svolsero la Società Montecatini, formatasi a Firenze nel 1888, mentre Carlo Erba, il pioniere della chimica farmaceutica italiana, aprì a Milano i suoi maggiori stabilimenti. Anche a Milano s'iniziò la lavorazione della gomma per opera della Società Pirelli, fondata nel 1872.

(4) Si vos ha besonio de adjuta extra con le texto supplementari, vos lo trovara in le prime parte del proxime capitulo.

No comments: