Monday, February 16, 2009

Quinte Serie, Parte 4, Notas sur le historia de Roma e Italia


(Languages of this post: Interlingua, Italian)


Version in interlingua del texto supplementari de Parte 3:

Consumite per le fatiga, Cavour moriva le 11 junio de 1861, pauc menses post le insedimento del prime Parlamento a Torino, le capital del regno de Italia.

In 1865, pro evitar conflictos con Francia, que esseva le sol obstaculo al conquesta del territorios pontific, le governamento se preoccupava con transferer le capital de Torino a Florentia. Le completion del unitate de Italia mancava solmente Veneto e le Stato Pontific.

In 1886 Italia se alliava con Prussia contra Austria e succedeva a obtener Veneto. In 1870, durante que le franceses, defensores del Papa, luctava contra Prussia, le armea italian intrava in Roma trans le apertura in Porta Pia. In 1871 Roma esseva proclamate le capital del regno de Italia.

In le mesme tempore le governamento italian garantiva al Papa le possibilitate de continuar su function de chef del Ecclesia e assignava a ille como territorio le actual Citate del Vaticano. Esseva realisate le principio de Cavour: "Libere Ecclesia in libere stato".

(1) Presentation de un nove texto in interlingua:

Le nove stato unitari habeva 22 milliones de inhabitantes, dividite pro seculos per multe frontieras con profunde differentias de mentalitate, traditiones, e structuras social e politic.

De un parte il habeva in Italia territorios inhabitate per populationes in le quales le classe medie jam esseva assatis progredite del puncto de vista ecomomic, como le Piemonte, le Liguria, le Lombardia, e parte del Emilia e del Toscana, in le quales se concentrava quasi omne le lineas ferroviari jam in function, un agricultura plus disveloppate, e un melior ordine administrative.

Del altere parte il habeva le territorios del Centro-Sud e unes insulas, in le quales dominava un economia basate sur latifundios que generava povressa. Le conditiones de vita in le campania esseva durissime; frequente esseva le epidemias de cholera e de typho; in multe zonas esseva multo diffundite malaria e pellagra.

Le grande citates como Napoli e Palermo esseva incombrate per gente miserabile in cerca de casas e de labor. Illes careva del ressources per disveloppar le industria e le commercio e potentiar le vias de communication.

(2) Version del texto in italiano:

Il nuovo stato unitario contava 22 milioni di abitanti, divisi da secoli da molte frontiere con profonde differenze di mentalità, tradizioni e strutture sociale e politiche.

Da una parte stavano in Italia territori abitati da populazioni in cui era dominante il ceto medio già abbastanza progredito dal punto di vista economico, come il Piemonte, la Liguria, la Lombardia, parte dell'Emilia e della Toscana in cui se concentravano quasi tutte le linee ferroviarie già in funzione, un'agricoltura più sviluppata ed un migliore ordinamento amministrativo.

Dall'altra parte stavano i territori del Centro-Sud e delle isole, in cui dominava un'economia basata sul latifondo che generava povertà. Le condizioni di vita delle campagne erano durissime; frequente erano le epidemie di colera e di tifo; in molte zone erano molto diffuse la malaria e la pellagra.

Le grandi città, come Napoli e Palermo, erano affollate da gente misera in cerca di casa e lavoro. Mancavano le risorse per sviluppare l'industria e il commercio e potenziare le vie di communicazione.

(3) Texto supplementari in italiano:

Un problema commune alle due parti d'Italia era l'analfabetismo che raggiungeva, sebbene in proporzioni diverse, i diciassette milioni di persone. Nelle regioni del nord gli analfabeti erano circa il 40 per cento degli abitanti; nel Sud e nelle isole essi superavano l'80 per cento, di cui le donne erano quasi la totalità.

In questi territori meno del 25 per cento dei ragazzi in età scolare frequentava le scuole elementari. Il resto deveva lavorare dieci-quindici ore al giorno.

Bisogna anche considerare le differenze linguistiche. La lingua italiana è parlata da poche persone appartenenti alle classi colte o alla burocrazia. Per i più del 90 per cento della popolazione l'italiano è una lingua che deve essere imparata a scuola perchè nelle famiglie se parlano solo i dialetti locali. Libri, giornalie e leggi sono scritti in italiano, in una lingua, cioè sconosciuta a gran parte della popolazione.

(4) Si vos ha besonio de adjuta extra con le texto supplementari, vos lo trovara in le prime parte del proxime capitulo.

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